Analytics

2. 1. 2011

Recenzia: Návrat rysov

Na Nový rok odvysielala Dvojka Slovenskej televízie premiéru nového dokumentu Tomáša Hulíka Návrat rysov. Film je koprodukciou trojice televízií z troch štátov – slovenskej STV, rakúskej ORF a nemeckej NDR. Aj keď si slovenskí televízni diváci museli počkať na premiéru najdlhšie (ORF film premiérovala už v septembri 2010) čakanie rozhodne stálo zato. Film je o pár minút dlhší a mne osobne sa páčil ešte viac ako jeho nemecká verzia.

Film zachytáva výchovu dvoch rysích mláďat – Lízy a Mura, narodených pôvodne v ostravskej ZOO, ktoých sa ujal strážca Národného parku Malá Fatra Miloš Majda, aby sa stal ich adoptívnym rodičom a pripravil ich na vypustenie do voľnej divočiny. Proces výchovy rysích mláďat zachytil svojou kamerou filmár Tomáš Hulík, známy filmami Hulík a jeho bobry (r. Harald Pokieser) a Vysoké Tatry – Divočina zamrznutá v čase (r. Pavol Barabáš).
Tentokrát sa Tomáš popri kamere ujal aj réžie a natočil skutočne výnimočný dokument. Kým film Vysoké Tatry – Divočina zamrznutá v čase uchvacoval najmä krásou záberov na majestátne tatranské štíty, divú zver a prírodné krásy Tatier, tak Návrat rysov je akoby osobnejšie natočený – Tomáš sa priamo zúčasnil výchovy malých rysov a bol popri Milošovi ich daľším vychovávateľom, čo sa odzrkadlilo aj na filme – cítiť zneho osobnú zaangažovanosť v celom projekte a pocit spoluzodpovednosti za osud Lízy a Mura.
Dokument skvele dopĺňa krásna hudba Petra Machajdíka a to, že záverečnú pieseň naspieval Jon Anderson z kapely Yes je skutočne darčekom pre slovenského diváka (nemecká verzia filmu pieseň neobsahovala).

Návrat rysov je plný krásnych záberov na hrajúce sa rysíčatá, či nádhernú fatranskú prírodu, ale pre mňa je najdôležitejší odkaz filmu – človek je priamo zodpovedný za svet v ktorom žije a je jeho povinnosťou ho chrániť a pomáhať prírode tam kde jej sily už nestačia. Vďaka ľudom ako Miloš Majda, Tomáš Hulík, či ich priateľom, ktorí sa projektu Návrat rysov zúčasnili vo mne žije nádej, že to snami ešte nie je také zlé, že stále žijú ľudia, ktorým na prírode záleží a pre jej ochranu robia veľmi veľa. Film Návrat rysov je úžasnou ukážkou ich práce a zároveň ukážkou toho ako by mal vyzerať program verejnoprávnej televízie nie len na Nový rok ale každý deň.

© Peter Janoviček,  Photo by Tomáš Hulík 2011

Odkazy:
Webstránka projektu Návrat rysov